Convenanten cultuur en onderwijs
Cultuuronderwijs is een gedeelde verantwoordelijkheid van scholen, culturele instellingen en gemeenten. Met een lokaal convenant cultuur en onderwijs leg je deze samenwerking vast in concrete afspraken over tijd, ruimte en middelen. Daarbij sluiten de convenanten zoveel mogelijk aan bij bestaande structuren, zoals de Lokale Educatieve Agenda (LEA). Ook de verbinding met buitenschoolse cultuureducatie, participatie en talentontwikkeling krijgt hierin een plek.Een convenant komt stap voor stap tot stand. Cultuur Oost is vaak de procesbegeleider gedurende het traject. Eerst verkennen gemeente, scholen en culturele instellingen de mogelijkheden en wordt de huidige situatie in kaart gebracht met een QuickScan. Tijdens een startbijeenkomst worden de uitkomsten besproken en ambities gedeeld. Vervolgens gaat een werkgroep met vertegenwoordigers van onderwijs, culturele instellingen, cultuurpunt en gemeente aan de slag om inhoudelijke afspraken te formuleren. Denk aan gezamenlijke doelen, financiering, rolverdeling, overlegstructuren en manieren om de voortgang te monitoren. Alle afspraken, doelstellingen en ambities worden vervolgens in een convenant cultuur en onderwijs vastgelegd en door alle betrokken partijen ondertekend. Daarna start de fase van uitvoering.
Stappen naar een convenant
1. Oriëntatie & verkenning – Gemeente en partners onderzoeken de wens en mogelijkheden voor een convenant en maken een QuickScan. Deze scan brengt de stand van zaken en ambities in onderwijs en cultuur in kaart.
2. Startbijeenkomst – Uitkomsten bespreken en draagvlak ophalen bij alle betrokkenen.
3. Werkgroep – Vertegenwoordigers uit het onderwijs, van culturele instellingen, het cultuurpunt en de gemeente werken het convenant inhoudelijk uit.
4. Conceptconvenant – Gezamenlijke afspraken opstellen over ambities, middelen, rollen en samenwerking. Alle betrokken partijen geven feedback en scherpen de afspraken aan.
5. Definitief convenant – Vaststellen en ondertekenen van de gezamenlijke afspraken.
6. Uitvoering & monitoring – Cultuureducatie actief agenderen en periodiek evalueren.
Zo ontstaat een stevig fundament om samen te bouwen aan duurzame cultuureducatie in de gemeente, binnen én buiten de school.
Heb je vragen? Neem dan contact op met Caroline Wendel.
