Vmbo-leerlingen werken mee aan lesontwerp
Ietwat verlegen staan Reem en Jolie, eerstejaars vmbo-leerlingen van het Staring College in Lochem, in de deuropening van het kantoor. Docent Joren Strijbos heet ze hartelijk welkom: ‘Ha, jullie zijn er al. Kom binnen!’ De meiden stappen naar binnen, waar choreograaf en dansdocent Eliëtte van der Heijden ze een hand geeft.Reem en Jolie komen samen met Joren en Eliëtte een serie danslessen ontwerpen. Met z’n vieren gaan ze om de grote tafel in het kantoor zitten, waar een stapel kleurrijke tijdschriften op ligt. De co-creatiesessie wordt begeleid door cultuurcoach Tim Pardijs van Muzehof centrum voor de kunsten en maakt deel uit van Cultuureducatie met Kwaliteit (CMK). Deze regeling is sinds vorig jaar ook voor het voortgezet onderwijs, en dan toegespitst op het vmbo. Leerlingen spelen hierin een grote rol: ze geven de lessen mede vorm. Muziekdocent Joren ontwikkelt dit schooljaar het voor het Staring College nieuwe leergebied kunst en cultuur. Daarin biedt hij naast zijn eigen vak muziek ook theater, beeldende kunst en dans aan. De school heeft zelf docenten in huis in de eerste drie disciplines, maar niet voor dans. Dankzij een bijdrage uit CMK kan Eliëtte hierbij betrokken worden. Deze co-creatie is de tweede: eerder al werkten Joren en Eliëtte samen aan de uitgangspunten van hun lessen.
Reem en Jolie, Joren en Eliëtte scheuren beelden uit tijdschriften die voor hen persoonlijk iets met dans te maken hebben, en praten erover door. Zo ontdekken ze wat de leerlingen belangrijk vinden aan de danslessen die straks gegeven worden. Woorden als vrijheid, beweging, natuur komen naar voren. Het idee ook buiten te dansen komt op. ‘Zonde van de tijd?’ luidt een van de tijdschriftkoppen. Eliëtte vraagt: ‘Is dans zonde van de tijd?’ Heftig schudt Reem haar hoofd. ‘Nee! Dansen maakt me blij.’ Jolie reageert: ‘Hoewel sommige kinderen in onze klas dans wel zonde van de tijd vinden, die zijn meer bezig met gamen en voetbal.’ Eliëtte: ‘Kunnen we dan niet bewegingen overnemen uit games of voetbal om ze mee te laten doen?’ Jolie is het ermee eens: ‘Zo kan iedereen een beweging doen passend bij zijn eigen innerlijk.’
Na een uur ligt er een lijstje met ideeën, als basis voor de lessenserie, maar de co-creatie gaat door tijdens het geven van de lessen, zo geeft Joren aan als Jolie en Reem weg zijn. ‘Deze sessie heeft mijn lessen meer richting gegeven. Ik kan wel wat bedenken voor ze, maar het is veel mooier als het uit hen zelf komt.’ Eliëtte vult aan: ‘Ja, we gaan ze geen kant-en-klaar hapje dans geven, maar het ze zelf laten bedenken. Daar is deze ochtend goed voor. Én ik heb een beter beeld van de klas gekregen.’
tekst: Tim Pardijs
foto: Yke Ruessink