Zo werkt CMK Gelderland
Scholen, culturele aanbieders en gemeenten werken samen aan beter cultuuronderwijs. Het Gelderse programma Cultuureducatie met Kwaliteit is opgebouwd vanuit de dagelijkse praktijk. Vanuit de klas dus, want daar gebeurt het. De provincie Gelderland en het Rijk financieren deze samenhangende aanpak om de kwaliteit van cultuureducatie in het primair onderwijs te borgen. Dit programma, dat in 2013 begon, is sinds september 2021 opnieuw voor vier jaar voortgezet.CMK 2021-2024 werkt aan:
- Goede kunst- en cultuurlessen voor scholen, gemaakt door kunstvakdocenten en culturele aanbieders uit de omgeving, passend bij het lesaanbod en beleid van de school.
- Cultuureducatie voor scholen uit een cultuurarme omgeving of met een achterstandsscore.
- Deskundigheidsbevordering van leerkrachten en educatief medewerkers.
- Kennisdeling, zowel lokaal als regionaal.
- Doorstroming naar buitenschools kunst- en cultuuraanbod, om zo iedereen de kans te geven om te genieten van kunst en cultuur.
Wat willen we in Gelderland?
Het accent ligt op kansengelijkheid. Waar je ook woont of op school zit, we werken aan goed cultuuronderwijs voor alle kinderen en jongeren in Gelderland. In het kader van kansengelijkheid onderzoeken we bovendien hoe we kinderen de kans kunnen geven aansluitend op binnenschoolse activiteiten door te stromen naar passend buitenschools aanbod. We kijken waar lokaal belangstelling is en of we hiervoor pilots kunnen ontwikkelen.
Route Cultuureducatie
De autonomie en ontwikkelvragen van de school komen in CMK 2021-2024 centraal te staan. Hiervoor ontwikkelde Cultuur Oost samen met 5 cultuurpunten een eenduidige, Gelderse werkwijze voor de begeleiding van scholen: de Route Cultuureducatie. Deze route is gebaseerd op ervaringen opgedaan in de afgelopen acht jaar CMK. Omdat de vraag van de school centraal staat en niet de route zelf, biedt dit ruimte voor eigen inhoud, lokaal opgedane expertise en een sterke focus op de individuele school. De school start na een intake vanuit de huidige situatie. Om inzicht te krijgen in waar je als school staat op het gebied van cultuureducatie en waar je binnen CMK 2021-2024 mee aan de slag wilt gaan, maken we gebruik van Evi 2.0, het instrument waarmee basisscholen cultuureducatie kunnen evalueren.
Meer over de Route Cultuureducatie
Hoe ziet dat er in de praktijk uit?
De school start na een intake vanuit de huidige situatie. Het maakt niet uit of je al eerder aan CMK deelnam, of een nieuwe school bent. Om inzicht te krijgen in waar je als school staat op het gebied van cultuureducatie en waar je binnen CMK 2021-2024 mee aan de slag wilt gaan, maken we gebruik van het landelijke instrument EVI. EVI brengt de volgende vier gebieden in kaart:
- Visie (op cultuureducatie)
- Deskundigheid (van alle betrokkenen bij cultuureducatie op school)
- Samenhangend programma
- Samenwerking (met je culturele omgeving)
De ontwikkelstappen verwerkt de school vervolgens in een eigen beknopt projectplan, dat de basis is voor CMK 2021-2024. Op basis van het projectplan ontvangt de school een financiële bijdrage voor de uitvoering ervan. De projectperiode duurt maximaal 4 jaar, met een tussenevaluatie van de benoemde ontwikkelwensen na twee jaar. Alle scholen worden begeleid, door een adviseur van Cultuur Oost, een cultuurpunt of een cultuurcoach. Hoe groot of hoe klein het projectplan is, hangt af van de ambitie van de school.
Leernetwerken
Binnen CMK 2021-2024 is kennisdeling een belangrijk speerpunt. Deze periode maken we kennisdeling mogelijk door leernetwerken per regio in te richten. Het doel is van en met elkaar te kunnen leren en zo ieders professionaliteit te versterken. We delen ervaring, kennis en expertise. Deze leernetwerken zijn voor de cultuurpunten en worden begeleid door een adviseur van Cultuur Oost. Vragen van de cultuurpunten staan centraal en de leernetwerken komen 2 tot 3 keer per jaar bij elkaar. Er zijn vier leernetwerken:
- Regio Rivierenland
- Regio Arnhem Nijmegen
- Regio Achterhoek-Oost, Achterhoek-West & Achterhoek-Noordwest
- Regio Veluwe
Welke scholen kunnen meedoen?
Alle basisscholen in Gelderland kunnen deelnemen aan de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit. Scholen in de gemeenten Arnhem, Apeldoorn, Ede en Nijmegen doen mee via het CMK-programma in hun eigen stad. We onderscheiden drie groepen scholen:
Nieuwe scholen in het basisonderwijs en in het speciaal onderwijs
In deze groep zien wij met name kansen voor de verbinding van cultuureducatie met achterstandsproblematiek. Dit hoeft uiteraard niet het geval te zijn, iedere school kiest immers zijn eigen ontwikkelpunten. Scholen uit gebieden met een cultuurarme omgeving nodigen we nadrukkelijk uit voor deelname.
CMK-scholen die door willen gaan
Deze groep noemen we de onderhoudsgroep. De begeleiding van deze scholen is aangepast op hun bekendheid met het werken binnen CMK. Ook deze scholen volgen de Gelderse Route Cultuureducatie en vullen EVI in, ter ondersteuning van de ontwikkeling die de school de komende vier jaar wil maken.
PO-scholen en VO-scholen met een innovatievraag
CMK 2021-2024 kent ook nieuwe mogelijkheden. Zo kunnen een beperkt aantal scholen uit het voortgezet onderwijs deelnemen en is er de mogelijkheid om verbinding te leggen tussen binnen- en buitenschoolse cultuureducatie (denk bijvoorbeeld aan Integrale Kindcentra en Brede scholen). Voor deze nieuwe mogelijkheden werken we met gerichte pilots. Heb je hier als school belangstelling voor, laat het ons dan weten!
Hoe doe je mee?
Laat ons weten of je interesse hebt om binnen CMK 2021-2024 aan de slag te gaan met cultuureducatie op jouw school. Doe dit via dit formulier. Daarna start het traject met een intakegesprek. Je kunt als zelfstandige school deelnemen, of gezamenlijk onder de vlag van een schoolbestuur, een lokale coördinator cultuureducatie of een cultuurcoach. Die keuze kun je ook later nog maken, onze adviseur kan je daarin begeleiden als je dat wil.