Terugblik bijeenkomst (V)SO school en omgeving
In het Arnhemse Focus Filmhuis kwamen op 24 mei cultuurcoaches, leerkrachten en kunstvakdocenten samen om inspiratie op te doen en kennis te uit te wisselen over buitenschoolse cultuureducatie voor leerlingen in het speciaal (voortgezet) onderwijs.Na een muzikale opening door Theaterwerkplaats Kazou spreekt dagvoorzitter Thijs de Lange met de artistiek leider Hans Salemink over deze werkplaats, waar mensen met autisme het theatervak in verschillende disciplines kunnen leren.
Panelgesprek
Het panelgesprek is met Marian van Miert, adviseur speciaal onderwijs bij LKCA, Sarah Mensink coördinator kunst & cultuur bij De Onderwijsspecialisten en Martijn Adelmund, coördinator cultuureducatie buitenschools bij bblthk Eigenwijzer.
Martijn: ‘Wij bieden met Eigenwijzer een breed en kwalitatief buitenschools aanbod kunst- en cultuureducatie voor alle kinderen uit Wageningen en creëren daarmee als het ware een verlengde schooldag.’ Sarah en Marian zijn ook groot voorstander van de verlengde schooldag. Ze zien verschillende mogelijkheden met de inzet van kunstvakdocenten in de school en flexibeler werktijden voor leerkrachten. ‘Het is gewoon een kwestie van beginnen en uitproberen.’ Binnen het speciaal onderwijs speelt het vervoer van en naar school natuurlijk een belangrijke rol, maar door slim samen te werken met andere scholen en de activiteiten in en rondom de scholen te organiseren is buitenschools cultuuraanbod zeker mogelijk.
Na een korte pauze gaan de deelsessies van start.
Deelsessie Hoe maak je een systeemanalyse van je lokale leerecosysteem
Marian van Miert geeft de deelnemers na een korte uitleg en een verkenning op basis van hun eigen leerecosysteem de opdracht om er zelf een in te vullen in een overzichtelijk format met 4 domeinen: onderwijs, vrijetijd en BSO, culturele instellingen en thuissituatie. Deelnemers worden uitgedaagd na te denken over de kansen en belemmeringen die zij zien voor de leerlingen uit het speciaal onderwijs bij de realisatie van cultuureducatie in de school en de omgeving. De uitwisseling onderling levert mooie concrete actiepunten op. ‘De tool is een fijn instrument om toe te passen wanneer je als cultuurcoach of gemeenteambtenaar je werkgebied in kaart wil brengen en beter inzicht wil krijgen hoe om te gaan met kansen en belemmeringen.’
Deelsessie Kunstbende
Connor Hubers, Merlijn van der Wijk en Liselot Peerenboom laten zien wat Kunstbende in het buitenschoolse culturele aanbod te bieden heeft voor jonge makers tussen de 13 en 19 jaar. Member worden bij Kunstbende betekent toegang krijgen tot online turtorials, workshops, coaching, de prikbordfunctie en het wedstrijdtraject. Connor sluit de deelsessie af met een korte Kunstbende workshop om alle deelnemers te laten ervaren hoe een workshop binnen het VSO eruit ziet.
Deelsessie Filmvoer
Hoe zet je een verhaal om in beeldtaal? Filmmaker Inge Teunissen geeft regelmatig workshops in het speciaal onderwijs en ziet hoe het maken van een korte film de creativiteit van leerlingen enorm stimuleert. Inge: ‘Bij het maken van een film zijn er veel rollen nodig en dat biedt binnen een groep heel veel mogelijkheden. Er zijn leerlingen die graag voor de camera staan, leerlingen die de techniek interessant vinden, maar ook leerlingen die graag met decor bezig zijn of het verhaal uitdenken.’ Leerlingen werken vanuit de 5 w’s: wie, wat, waar, wanneer, waarom en dat maakt het heel concreet.
Tijdens de workshop van Inge ervaren de deelnemers dat je in slechts 20 minuten met iPad, de ruimte waarin je je bevindt en wat creativiteit een korte film kan maken en dat het maken van film daarom heel goed toepasbaar is in de klas, waarbij de leerlingen ook na schooltijd door kunnen gaan met hun eigen maakproces.
Deelsessie Cultuur met zorg: een integrale aanpak
Cultuurkust (Noordwest-Veluwe) is al een aantal jaren actief met projecten in het sociaal domein om kunst en cultuur er een vaste plek te geven. Anne Visser, directeur-bestuurder en Tim Smit-Brouwer, coördinator Cultuurkust met zorg delen hun ervaring met de deelnemers over de stappen die ze zetten om te werken aan deze integrale samenwerking met zorg- en welzijn, waarbij visieontwikkeling, kennisopbouw, projecten, training en samenwerking de bouwstenen vormen.
Tijdens de jaarlijkse speciaal onderwijs bijeenkomst van Cultuur Oost stonden de ontwikkelingen en de mogelijkheden op het gebied van buitenschoolse cultuureducatie voor leerlingen uit het speciaal onderwijs centraal. Kon der niet aanwezig zijn en wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact op met Joke Veenstra-Rutjes.