MENU
Menu
Sluiten

Vossenstraat 6 6811 JL Arnhem

[email protected]

026 3519029

CMK LAB resultaten

In 2017 is Cultuur Oost vier zogenoemde CMK LAB’s gestart, professionele leergemeenschappen die vier jaar lang onderzochten hoe het cultuuronderwijs voor de lange termijn verbeterd kan worden. Dit zijn de resultaten die in 2021 zijn gepresenteerd.

Film: De kracht van Dans

IKC De Klimboom heeft middels Cultuureducatie met Kwaliteit kennisgemaakt met dans in het onderwijs. Op vraag van de school zijn er daarna danslessen ontworpen die aansluiten bij Blink (methode wereldoriëntatie basisonderwijs). Twee leerkrachten zijn gevolgd in het proces om zelf danslessen te geven aan hun groep. Niet om te laten zien ‘hoe het moet’, maar om openheid te geven in wat je onderweg tegenkomt en hoe je daarmee omgaat. Bekijk de film 'De kracht van Dans' op youtube

Dansfilmpjes: Hoe doen ze dat?

Het CMK LAB De Kracht van Dans ontwikkelde zes dansfilmpjes met opdrachten en werkvormen die direct toepasbaar zijn in het onderwijs, opgezet om het proces en de ontwikkeling inzichtelijk te maken en de resultaten van een opdracht optimaal tot hun recht te laten komen. Bekijk de playlist van alle zes video's.

Uitgave: Als de muziek er al is

Wat gebeurt er als we er niet meer van uitgaan dat de docent de leerling muziek moet leren maken, maar dat de docent de leerling uitdaagt zichzelf muzikaal te ontwikkelen? Wat ‘als de muziek er al is’ in onze leerlingen? Vanuit het CMK LAB Muziekrevolutie heeft Suzan Lutke ingezoomd op de huidige didactiek en pedagogiek van de ‘ambachtelijke’ instrumentale muziekles die past in onze tijd. Bekijk de boekpresentatie op youtube.

Website: Vernieuwend muziekonderwijs

Niet voordoen, maar kinderen zelf laten ontdekken. Dat zou een mooie, nieuwe insteek kunnen zijn voor muzieklessen op basisscholen. Het CMK LAB Muziekrevolutie onderzocht de afgelopen jaren hoe muziekonderwijs verbeterd kan worden en wil dat concreet maken. Een van de producten waar dit LAB aan werkte is Takaro, een website waar leerkrachten makkelijk toepasbare praktijkvoorbeelden, zogenaamde speelvelden, vinden voor hun muziekles. Naar de Takaro website.

Manifest: De kunst van het maken

In een op technologie georiënteerde toekomst is kunst waarschijnlijk belangrijker dan rekenen. Iets weten is handig, maar je moet vooral weten wat je met die kennis kunt. In het domein van kunst, wetenschap en technologie ontdekt ieder kind zijn talenten en werkt gericht aan zelfvertrouwen, zelfkennis en zelfreflectie. Hoe? Door ‘makersonderwijs’, want het LAB Kunst en Techniek hecht aan klooien en verbeelden met volop ruimte voor verwondering en plezier! Bekijk 'De kunst van het maken' op youtube. Download een jpeg van 'De kunst van het maken'.

Uitgave: Welke ruimte delen we?

De opbrengsten van een onderzoekende leergemeenschap naar hoe leerkracht en vakleerkracht, verwondering en reflectie in cultuuronderwijs samen kunnen stimuleren. Het CMK- LAB Verwondering deed in de periode 2017-2020 onderzoek naar de verhouding en wisselwerking tussen onderwijskwaliteit en artistieke kwaliteit. Download Welke ruimte delen we? (pdf)

#Cultuureducatie#CMK#Lab

Wil je nieuws en updates in je inbox?

Inschrijven voor nieuwsbrief