Training Art Based Learning 2 - Creatief denken (5 nov)
Deze training gaat verder waar de training Art Based Learning eindigde, bij het uiteindelijk doel van Art Based Learning: een creatieve daad stellen.Deze training zoomt daarom in de vier hoofdaspecten van een artistiek denkproces, zoals deze beschreven zijn door dr. Jeroen Lutters, lector Kunsteducatie van ArtEZ University of the Arts:
- Denken in vermoedens
- Denken in toeval
- Denken in beelden
- Denken vanuit jezelf
Deze training kan altijd gevolgd worden, ook zonder dat je de training Art Based Learning hebt gedaan. De training nodigt uit tot het doen van een artistiek onderzoek aan de hand van in totaal 12 deelaspecten van creatief denken. Dit artistiek onderzoek is ook goed in te zetten in het CKV-programma in domein C.
Trainingsprogramma
In de training Creatief denken leer je het analyseren van de 21e-eeuwse vaardigheid ‘creatief denken’. Daarnaast leer je over het uitvoeren van artistiek onderzoek dat gebaseerd is op analyse, praktijk en reflectie op creatief denken en hoe dit soort onderzoek kan bijdragen aan verdieping en persoonsvorming. Als huiswerkopdracht ontwerp en verricht je zelf een artistiek onderzoek. Tijdens de tweede trainingsdag bespreken we samen de resultaten van dit onderzoek en kijken we hoe het geleerde toegepast kan worden in de eigen (kunsteducatieve) praktijk. Het programma vindt plaats in een creatieve werkplaats. Tijdens de fysieke bijeenkomsten is ruimte voor casuïstiekbespreking, praktijkoefeningen en uiteraard intervisie.
Voor wie?
- Geïnteresseerden in een vervolg op de training Art Based Learning
- Docenten VO, met name docenten CKV en KUBV
- Educatief medewerkers in culturele instellingen
- Opleiders aan opleidingen voor kunsteducatie
Leerdoelen
- theoretische achtergronden van creatief denken
- artistiek onderzoek toepassen in de eigen (les-)praktijk
- artistiek onderzoek evalueren en beoordelen
Over de trainers
De theorie: niemand kan beter over de methode Art Based Learning vertellen dan dr. Jeroen Lutters, lector Kunst- en Cultuureducatie ArtEZ University of the Arts. Hij is de grondlegger en bedenker van de ABL-methodiek. Hij neemt kunst als kennisbron voor existentiële vragen. Deze kunst kan bestaan uit schilderijen, beelden, maar ook boeken, films of andere kunstuitingen. In vier theoretisch en filosofisch ingestoken video’s neemt hij je mee in zijn gedachtegang over de huidige status van kunst- en cultuureducatie. Uiteraard legt hij de vier stappen van Art Based Learning uit vanuit een persoonlijke insteek.
De praktijk: Famke Sinninghe Damsté, hoofd Art Based Learning Centre van ArtEZ,combineert al 20 jaar een onderwijspraktijk met een maakpraktijk in de kunsteducatie en de kunsten. Na haar studies Zang Lichte Muziek en Nederlands begon ze als redacteur in de wereld van de radio, met als hoogtepunt haar VPRO-serie ‘I could write a book’, over Nederlandse schrijvers en jazz. In 2011 richtte ze Maanstrand op, onder welke vlag ze cd’s, boeken en kunsteducatieve projecten produceert. In 2017 behaalde zij de master Kunsteducatie aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Daar deed ze onderzoek naar de relatie tussen kunstonderwijs en Bildung, wat haar in contact bracht met de Art Based Learning-methode van Jeroen Lutters en Janeke Wienk.
In één oogopslag
data: dinsdag 5 en 26 november 2024
tijd: 11.00 tot 17.00 uur
locatie: Rozet Arnhem
prijs: de kosten bedragen €495,- vrijgesteld van btw per persoon. Gelderse deelnemers ontvangen een korting van €100,- met dank aan de provincie Gelderland
trainer: Famke Sinninghe Damsté
niveau: voor beginners (maar er is ook ruimte voor persoonlijke begeleiding van gevorderden)
Vragen? stuur een mail naar [email protected]