MENU
Menu
Sluiten

Vossenstraat 6 6811 JL Arnhem

[email protected]

026 3519029

‘Samen Sterk’ in creativiteit 

Leerkracht Susanne Hanselman: ‘Op onze basisschool De Leeuw in Lichtenvoorde is een groep enthousiaste en fanatieke leerlingen vertegenwoordigd in de leerlingenraad. Deze kinderen denken en beslissen mee in het reilen en zeilen op school. 

Streetart project van basisschool De Leeuw en Culturije

Vanuit de leerlingenraad kwam de vraag van de kinderen of het niet mogelijk was om het oude containterhok op te knappen. Dit is een hok dat oud en lelijk oogt. De leerlingen waren het er direct over eens dat dit echt een heel mooi hok moet worden met mooie afbeeldingen, maar kwamen ook direct met de vraag hoe ze dat dan konden doen, want het was echt wel veel te moeilijk voor henzelf, voor de leerkrachten of voor de ouders. De wens leefde om er echt wel echt zoiets moois "zoals bij de bieb" van te maken. 

Een moeder attendeerde ons erop dat je via 'Geef de gemeente kleur' wellicht een dergelijk project kan aanvragen. Een mail was snel gestuurd door de leerlingen en zo is de bal gaan rollen.’ 

 

Natasja: ‘Ik ben al jaren werkzaam als kunstenaar en ontwerper. Ik heb in 2022 de scholing ‘Als kunst je vak is’ gevolgd en verzorg naast mijn kunstenaarschap steeds vaker educatieve projecten (vanuit CMK) op scholen in de regio. Ik heb na het mailtje kennisgemaakt met de school, besproken wat ik zoal doe en heb voorgesteld dat het aansprekend en educatief zou zijn om de lokale Street art route in het project te betrekken. Culturije sloot bij het projectoverleg aan als cultuurpunt en vroeg met de school CMK3 budget aan om dit educatieve en procesgerichte project uit te kunnen voeren.’ 

 

Van inspiratie naar uitvoering

Natasja: ‘Samen met de kinderen van groep 5 tot en met 8 hebben we in mei, juni en juli 2024 een groot deel van de Street art route in Lichtenvoorde gelopen. Daar heb ik het één en ander over de muren en kunstenaars verteld. Er werd informatie gegeven over de geschiedenis van Street art, hoe het bijvoorbeeld is ontstaan. In de wandeling werden ook verschillende technieken uitgelegd, zoals het werken met een spuitbus vs kwast en verf. Dit alles heeft de waardering voor de geschilderde muren bij de kinderen vergroot, door over het werk en de kunstenaars te praten.  Leerkracht Susanne: ‘De verwondering onder de kinderen was groot. Veel kinderen wisten niet eens dat er zoveel moois zo dichtbij in de buurt te zien is.’ In de klas gingen kinderen daarna aan de slag, stap voor stap. Vanuit de leerlingenraad is het thema "Samen sterk" gekomen. Dit is erg passend volgens de leerlingen bij Basisschool De Leeuw. In dit thema werd verder gewerkt.

De kinderen begonnen allereerst met het maken van een ontwerp, op schaal. Natasja: ‘Ik heb voor de kinderen een muur op schaal getekend, omdat hen ook hebben verteld over schaalverdeling en een grid: hoe je een kleine afbeelding kunt aanbrengen op een grote muur zonder de verhoudingen te verliezen.’ De kinderen hebben hun eigen ontwerp op die op schaal getekende 'muur' getekend. Die tekeningen zijn verzameld en naar aanleiding daarvan is een ontwerp samengesteld door Natasja met onderdelen van de kindertekeningen. Die collage is door Natasja, samen met haar collega Kim, overgenomen op de muur. 

"Ze zagen hun eigen tekeningen terug op de muur en daar waren ze super enthousiast over!" 

Kim Froeling: ’Ik werk vaak samen met Natasja, vooral in de grotere projecten. Ook in dit project. Wij deden het voorwerk en in groepjes van 4/5 kinderen per keer kwamen de kinderen telkens een korte periode met ons mee schilderen aan hun eigen onderdeel van het ontwerp.  Tijdens het schilderen wilden ze niet stoppen. Ze vonden het superleuk dat de ontwerpen zo herkenbaar waren. Ze zagen hun eigen tekeningen terug op de muur en daar waren ze super enthousiast over!’  Na de zomer, in september en oktober komen ook de kinderen van groep 1 tot en met 4 nog aan bod. Zij gaan in een wat aangepast programma met elkaar ontwerpen maken voor de andere kant van het gebouw en gaan ook weer allemaal mee schilderen. 

 

Een openbaar podium voor geweldige kindertekeningen

Susanne: ‘Wat een creatieve, enthousiaste kinderen hebben we gezien! We zijn dan ook heel blij dat we nu nog niet klaar zijn en nog de 2 anderen muren mogen gaan doen. De conciërge heeft zelfs met 2 handige vaders gezorgd voor 2 mooie nieuwe deuren die we ook nog mogen pimpen. Al met al een supergaaf project waar de kinderen de komende tijd nog vol enthousiasme aan werken!’ 

Natasja: ‘Wat ik persoonlijk heel tof aan dit project vind is dat je op deze manier de tekeningen van de kinderen serieus neemt, dat zij een stukje waardering voelen omdat er een mooie muurschildering van is gemaakt. Hun tekening is vereeuwigd op de muur en dat maakt ze trots. En of dat nou een tekening is van hunzelf, vriendinnetje of andere klasgenoot, dat maakt ze niets uit. Die kinderen maken fantastische tekeningen: dat mag zeker een podium krijgen!’

BS De Leeuw project Samen Sterk 010.jpg

Hun tekening is vereeuwigd op de muur en dat maakt ze trots.

#Cultuureducatie#CMK

Wil je nieuws en updates in je inbox?

Inschrijven voor nieuwsbrief