MENU
Menu
Sluiten

Vossenstraat 6 6811 JL Arnhem

[email protected]

026 3519029

Kunstdocenten onderzoeken vernieuwende werkvormen

‘Dus gewoon maar wat opschrijven?’ vraagt een kunstdocent met opgetrokken wenkbrauwen, zittend in de theaterzaal van de Nijmeegse Scholengemeenschap Groenewoud. Samen met nog dertien collega’s uit het voortgezet onderwijs is ze naar de school gekomen voor een bijeenkomst in de cursus cultuurcoördinator voortgezet onderwijs, dit seizoen voor de tweede keer georganiseerd door Cultuur Oost. 

Vandaag op het programma: een sessie Art Based Learning (ABL), die begint met een oefening free writing (‘gewoon maar wat opschrijven’), om tot een persoonlijke onderzoeksvraag te komen. Een gedicht biedt vervolgens de ruimte en de inhoud om met deze vraag om te gaan. Poëzie is een nieuwe vorm binnen Art Based Learning, een methode die ontwikkeld is vanuit de beeldende kunst. De helft van de groep verhuist naar een lokaal voor beeldende vorming om gedichten te lezen, de andere helft doet ABL met muziek. 

 

Op met verf bevlekte tafels liggen acht poëziebundels, waar deelnemers naar gevoel een gedicht uit mogen kiezen. Vervolgens bestuderen ze in twee verschillende opdrachten het gekozen gedicht. De meeste docenten zijn druk aan het lezen, schrijven of tekenen, maar een van de deelnemers staart lang naar buiten. ‘Ik was volledig afgehaakt,’ verzucht ze even later bij het reflectiedeel van de Art Based Learning-sessie. ‘Ik raakte echt snel uitgekeken op mijn gedicht.’ Haar collega in de groep reageert: ‘Dat herken ik wel van leerlingen waar ik Art Based Learning mee doe, met beeldende kunst. Wat is er nou te zien aan deze foto van een fietsend meisje, vragen ze dan. Ik wijs ze er dan op te blijven kijken, dan zie je nieuwe dingen. Er is zoveel meer te zeggen over zo’n foto: hoe ze kijkt, of ze rechtop zit, wat er in de achtergrond op straat te zien is, waar ze vandaan komt.’ 

 

Tijdens de afsluiting van de middag bespreken de kunstdocenten hoe ABL een rol kan spelen op school. Als werkvorm om het creatief denken bij leerlingen aan te zetten, maar ook bijvoorbeeld als teamsessie of werkvorm om draagvlak binnen een docentengroep te onderzoeken. Het stellen van de vraag aan het begin van de ABL-sessie kan dan daarop gericht worden. 

 

‘Ik gaf me op voor deze cursus om te onderzoeken of ik zou solliciteren op de rol van cultuurcoördinator,’ zegt muziekdocent Joost Niekus van Nijmeegse Scholengemeenschap Groenewoud, terwijl hij na afloop van de bijeenkomst in de theaterzaal de laatste dingen opruimt. ‘En eerst dacht ik: wat doe ik hier, mijn mede-cursisten hebben zulke andere vragen. Maar na een paar bijeenkomsten is dat totaal veranderd. Hoe dat komt? Hier zie ik dat ik graag meedenk in oplossingen voor collega’s. Juist de verschillen tussen de deelnemers van deze groep maken dat je leert van elkaar. Ik vroeg me af of ik het leuk zou vinden om cultuurbeleid te maken, maar inmiddels heb ik mijn sollicitatiebrief geschreven.’

tekst: Tim Pardijs

#Cultuureducatie#Art Based Learning#vo

Wil je nieuws en updates in je inbox?

Inschrijven voor nieuwsbrief