De Kracht van Kunst in het mbo - vervolg
Een jaar geleden organiseerde Cultuur Oost een bijeenkomst met als thema 'de kracht van kunst in het mbo'. We weten nu dat mbo onderwijs verrijkt kan worden door kunst en cultuur, maar hoe zorgen we ervoor dat er ruimte voor komt? Wie en wat hebben we daarvoor nodig? En welke dromen en kansen liggen er in de toekomst?Samen op weg naar een verrijking van het onderwijs
De eerste bijeenkomst bracht een positieve verrassing met ruim 50 deelnemers: het onderwerp leeft niet alleen landelijk maar ook regionaal. Het culturele veld ziet kansen, en MBO-docenten voelen de noodzaak. Ze geloven in de waarde die kunst en cultuur aan het mbo kunnen toevoegen, op diverse manieren.
Het Graafschap College geeft ruimte aan kunst en cultuur door het interne project ‘Kunstig’ en door als één van de eerste mbo’s deel te nemen aan de pilot MBO cultuurkaart. Tijdens de bijeenkomsten van afgelopen jaar delen ze hun opgedane ervaring. Bij ROC Nijmegen is er dankzij het programma Persoonlijk Burgerschap ruimte voor meer kunst en cultuur in het onderwijs. Programmamanager Chaim van Rens brengt een frisse kijk en belangrijke input voor de connectie met het vak Burgerschap.
Met name vanuit de sector Creatieve Industrie van ROC Rijn IJssel zijn docenten betrokken bij de bijeenkomsten die begrijpen wat kunst, cultuur, en creativiteit kunnen betekenen voor MBO-studenten.
Vier thema's
Eén van de docenten van ROC Rijn IJssel, Susanne Leenders, begeleidde een werkgroepbijeenkomst in juni 2023. Hier gingen de twintig deelnemers met creatieve werkvormen aan de slag. De opdracht was simpel maar krachtig: beschrijf een moment waarop kunst, cultuur, en creativiteit binnen het MBO voor jou echt impact hadden. De deelnemers gingen in groepjes aan de slag om de waardevolle elementen in deze verhalen te ontdekken en te begrijpen wat vraagt om opschaling.
Deze waardevolle elementen konden verdeeld worden over vier thema’s: 1) samenwerking tussen echte kunstenaars en echte studenten; 2) stimuleren van verwondering bij studenten; 3) jezelf, de ander en de wereld ontdekken (met een duidelijke link naar Burgerschap); 4) Artivism, ofwel aan de slag met jongeren en de maatschappelijke thema’s die hen raken.
Vertrekpunt voor een volgende stap
Tijdens de bijeenkomst op 8 november werden deze thema’s bekeken en waren ze het vertrekpunt voor een volgende stap: het concretiseren van deze thema’s in project ideeën voor mbo-studenten. Wat de bijeenkomst bijzonder maakte, was de diversiteit aan perspectieven waarmee de ideeën werden benaderd. Ruim 25 docenten en aanbieders, iedereen bracht zijn eigen ervaring en kennis in. Dit zorgde voor een rijke mix van invalshoeken, wat belangrijk was om het project idee te verbeteren.
Deze concrete project ideeën zijn nu weer de basis voor het vervolg. Hoe vertalen we deze project ideeën naar de praktijk? Wat is daarvoor nodig? Daarnaast ‘moeten we iets’ met het gevoel dat er leeft bij alle deelnemers van de bijeenkomst: kunst en cultuur voegt iets toe aan het mbo. Aan wie moeten we dat kenbaar maken en op welke manier? Schrijven we een krachtig statement, maken we een inspirerend manifest, of wordt het een oproep die we overal laten klinken? Kortom, dit is nog maar het begin van het verhaal - wordt vervolgd!