MENU
Menu
Sluiten

Vossenstraat 6 6811 JL Arnhem

[email protected]

026 3519029

Cultuurbegeleiders alumni bijeenkomst

Cultuuronderwijs in verbinding

Op woensdag 13 november organiseert Cultuur Oost in samenwerking met de HAN Pabo Academy, Kunst Centraal, Marnix Onderwijscentrum, Mocca en Plein C de allereerste alumni bijeenkomst voor cultuurbegeleiders. Kom ook nieuwe kennis opdoen, laat je inspireren en ontmoet andere collega-cultuurbegeleiders.

Voor wie

De inspiratiemiddag is bedoeld voor alle alumni van de post HBO cultuurbegeleider werkzaam voor het PO en VO. 

Neem op deze bijeenkomst een belangstellende collega of bestuurder mee als introducee met wie je samenwerkt aan cultuureducatie zodat je later weer samen deze kennis kunt delen. Je introducee dient zich apart aan te melden.

Kosten: € 25,00

aanmelden

Keynote van Merlijn Twaalfhoven

Het programma start met een keynote van Merlijn Twaalfhoven. Met de woorden ‘In ieder schuilt een kunstenaar. Als we onze krachten bundelen, kunnen we het verschil maken’, vertelt Merlijn Twaalfhoven over de WHY van kunst- en cultuureducatie. Al tijdens zijn opleiding als componist aan het Conservatorium van Amsterdam bracht hij zijn muziek op ongewone plekken. Na talloze muziek- en theaterprojecten in steden, wijken, conflictgebieden, vluchtelingenkampen en in de natuur ziet hij zichzelf nu als creatief onderzoeker van complexe maatschappelijke problemen.

Hij heeft The Turn Club opgericht in 2017 om urgente vraagstukken aan te pakken met een kunstenaars mindset. Hij zocht naar verschillende manieren om bestaande grenzen tussen genres en stijlen, maar ook tussen bevolkingsgroepen en culturen, te doorbreken en nieuwe verbindingen te leggen.

Merlijn ontving in 2011 een UNESCO-award en was genomineerd voor de Amsterdam Prijs voor de Kunst. In zijn boek ‘Het is aan ons’ laat hij zien hoe elk van ons een kunstenaars mindset kan activeren. Elementen daaruit zijn waarnemen – voelen – denken – maken. Aspecten die ook een rol van betekenis kunnen spelen bij goed cultuuronderwijs. Je moet het doen! 

 

Forumgesprek

Vervolgens leidt Jos Bol het forumgesprek over de WHAT en HOW van goed cultuuronderwijs met Sanne Scholten vanuit haar rol in de PO raad, Ronald Kox als Specialist Cultuureducatie bij het LKCA, Astrid Rass van Vereniging Cultuurprofielscholen PO/SO en Anne-Marie Dennissen, cultuurcoach en bovenschools cultuurcoördinator bij schoolbestuur Kans-en-Kleur uit Wijchen.

Sanne Scholten

Sanne Scholten is directeur van de PO-Raad, de sectorvereniging voor schoolorganisaties in het basisonderwijs, speciaal basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs. Sanne werkt aan een gelijkwaardige en inclusieve samenleving en goed onderwijs voor ieder kind. Voor haar huidige rol bij de PO-Raad was ze directeur-bestuurder van het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA) en werkte eerder bij adviesbureau BMC en Stichting Rotterdam Sportsupport.

Ronald Kox

Ronald Kox is specialist cultuureducatie bij heet Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst. Hij vindt cultuureducatie belangrijk voor de brede ontwikkeling van leerlingen. Bij het LKCA houdt hij zich bezig met het jonge kind (0 – 6 jaar), met curriculumontwikkeling waaronder de nieuwe kerndoelen, docentopleidingen, en programma’s die de kwaliteit van cultuureducatie verbeteren.

Astrid Rass Astrid Rass is onderwijskundige en onderzoeker op het gebied van kunst- en cultuuronderwijs. Zij is verbonden aan de Vereniging CultuurProfielScholen (PO en VO) (VCPS PO) en aan het lectoraat Kunsteducatie van de Hanzehogeschool Groningen. Ze is medeauteur van Cultuur2, basis voor cultuuronderwijs (voor pabo en po). Bij de VCPS PO ondersteunt ze samen met Fianne Konings het bestuur op praktisch, strategisch en inhoudelijk gebied.

Anne-Marie Dennissen Anne-Marie Dennissen werkt als (bovenschools) cultuurcoördinator bij de samenwerkingsstichting Kans & Kleur in Wijchen. Dit schoolbestuur zet zich in voor bovenschools cultuurbeleid en faciliteert dit in samenwerking met de gemeente. Anne-Marie is de schakel tussen alle basisscholen in de gemeente, de muziekverenigingen en de aanbieders in de regio. Dit doet ze binnen alle disciplines van Kunst & Cultuur, zichtbaar in het Cultuurmenu en in het programma CMK waaraan alle scholen meedoen. Met als inzet: verdiepen en borgen van cultuureducatie in het onderwijs.

 

Deelsessies en informatiemarkt

Tenslotte zijn er diverse deelsessies en momenten om collega cultuurbegeleiders te ontmoeten en de informatiemarkt te bekijken. Je hebt keuze uit verschillende deelsessies die gericht zijn op de praktijk van cultuuronderwijs. Er zijn deze middag twee rondes met deelsessies van elk drie kwartier:

Bij aankomst op 13 november kun je een keuze maken. 

Deelsessie 1: Toolbox voor kunst- en cultuureducatie in jouw klas

Door Lisan Strijbosch en Deborah Heijne

De Toolbox biedt praktische lesvoorbeelden om cultuureducatie in de klas te integreren, gebaseerd op de basisvaardigheden van Barend van Heusden. De toolbox bevat prikkelende vragen per kunstdiscipline, schema's voor het ontwikkelen en evalueren van je eigen kunst en cultuurlessen.

Naast deze tools bieden wij ook toegang tot inspirerende kunst- en cultuureducatielessen die al in het onderwijs bestaan. We wijzen je snel de weg naar waardevolle bronnen, inspiratie en koppelingen, zodat je effectief kunst- en cultuuronderwijs kunt implementeren binnen je school.

Deelsessie 2: Cultuurprofielscholen en het belang van bovenschools kennis delen

Door Astrid Rass en Fianne Konings

Je bent cultuurbegeleider en je wilt je cultuuronderwijs op jouw school verder borgen, ontwikkelen, versterken en uitdragen. Je hebt behoefte aan uitwisseling met gelijkgezinde scholen en je wilt bijdragen aan het landelijk gesprek over het belang van cultuuronderwijs. Bovendien is na vele jaren hard werken aan cultuuronderwijs – door jou en je collega’s - erkenning wel een keer op zijn plek. Dan is de VCPS-PO misschien een plek voor jou.

In deze sessie gaan we de deelnemers een beeld geven van het waarom, hoe en wat van cultuurprofilering:

1. Wat levert het je op om cultuurprofielschool te zijn?

2. Hoe draagt een cultuurprofielschool bij aan de brede ontwikkeling van leerlingen?

3. Wat levert het bundelen van krachten, via een vereniging, op?

4. In hoeverre is jouw school al een cultuurprofielschool?

Deelsessie 3: Dansinspiratie en het creatieve proces

Door Maartje Man en Sam Bergsma

In deze workshop laten Maartje en Sam je ervaren wat de relatie is tussen beweging, verbeelding en het creatieve proces. Door middel van inspirerende muziek en de danselementen tijd, kracht en ruimte laten ze zien hoe je op een laagdrempelige manier dansopdrachten voor alle bouwen kunt creëren. Het creatieve proces staat hierbij voorop.

Deelsessie 4: Kunstenaarsmindset in de klas

Door Suzan Lutke

De kunstenaarsmindset, een unieke kijk op de wereld en manier van denken en handelen zoals een kunstenaar dit vanuit zijn expertise beheerst. Bijvoorbeeld het durven experimenteren zonder dat de uitkomst vaststaat, om kunnen gaan met het ongemak van het ‘niet weten’, vanuit spel en spelen denken, waarin je voorbij je eigen grenzen je de wereld kunt verbeelden zoals die kan zijn, door het zoeken en vinden van nieuwe verbindingen.

In deze workshop verkennen we de vraag hoe we de kunstenaarsmindset van kinderen en jonge mensen de ruimte kunnen geven en kunnen ontwikkelen. Wat betekent dat voor het pedagogisch en didactisch handelen van de leerkracht? En zouden we misschien moeten beginnen bij de mindset van die leerkracht? Kunnen we onderwijs vormgeven met de kunstenaar als rolmodel en ons onderwijs als kunstwerk?

Deelsessie 5: Verbinding van burgerschap met cultuuronderwijs

Door Pien de Meijer

In deze 45 minuten durende workshop maken leerkrachten uit het primair en voortgezet onderwijs kennis met de kracht van cultuureducatie als middel om burgerschapsdoelen te realiseren. Door middel van interactieve opdrachten en praktijkvoorbeelden ontdekken deelnemers hoe kunst en cultuur kunnen bijdragen aan het ontwikkelen van kritische denkvaardigheden, empathie en zelfexpressie bij leerlingen. We bespreken hoe procesgerichte didactiek ruimte biedt voor reflectie en dialoog en laten zien hoe het integreren van culturele activiteiten een diepere invulling kan geven aan burgerschapsvorming. Aan het einde van de workshop kunnen leerkrachten concrete ideeën en lesvoorbeelden meenemen om burgerschapsvorming op een creatieve manier vorm te geven binnen hun eigen lespraktijk.

Het doel: Inzicht krijgen in de relatie tussenburgerschapsvorming en cultuureducatie. Leren vertalen van burgerschapsdoelen naar betekenisvolle culturele activiteiten. Inspiratie opdoen voor procesgericht werken met kunst en cultuur in de klas.

Programma

14:15 uur Inloop met info markt

14:45 uur Plenaire start met keynote van Merlijn Twaalfhoven

15.15 uur Forum o.l.v. Jos Bol

15.45 uur Twee rondes met verdiepende deelsessies

17.30 uur Afsluiting gevolgd door netwerkborrel 

18:00 uur Einde programma

#Netwerken#cultuurbeoefening
Dit project is een samenwerking met
Dit project is een samenwerking met

Wil je nieuws en updates in je inbox?

Inschrijven voor nieuwsbrief