Gelderse CMK-dag 2025
De Gelderse CMK-dag is op donderdag 25 september van 9:30 tot 18:00 uur in het Koelhuis in Zutphen. Het thema van dit jaar: De Oogst. We vieren wat Cultuureducatie met Kwaliteit 2021–2024 heeft opgeleverd – de ideeën, samenwerkingen en inzichten die we samen hebben gezaaid én geoogst. Wat blijft er hangen? Wat groeit er door? En wat nemen we mee de toekomst in? Werk je in Gelderland aan cultuureducatie? Dan ben je van harte welkom. Laat je inspireren door sterke Gelderse praktijkvoorbeelden, verrassende workshops en inspirerende masterclasses.
De dag is ingedeeld in verschillende blokken, waarin je kunt kiezen uit diverse sessies. Na de lunch is er een plenair minicollege door Edwin van Meerkerk, gevolgd door opnieuw een reeks deelsessies. Lees hier meer over de verschillende programmaonderdelen.
Programma

Deelsessies
De Oogst: Open atelier (blok 1)
Beleef en ontdek verschillende schoolprojecten:
- Poëzieproject Lokale Helden met leerlingen van de ISK Zutphen onder leiding van poeziedocent Sare Bakkers
- Ontwikkeling van een leerlijn beeldend op de Paschalisschool in Wijchen
- Co-teachingtraject op OBS de Tarthorst in Wageningen
Workshop Procesgericht Thematisch Onderwijs (PTO) (blok 1 en 2)
Integreer kunst, thema’s en diepgang in je onderwijspraktijk
Veel scholen zijn al bekend met de procesgerichte didactiek van creativiteit binnen kunstvakken. Karin Kotte, auteur van de publicatie Procesgerichte didactiek, ontwikkelde deze aanpak verder tot PTO – Procesgericht Thematisch Onderwijs: een krachtige werkwijze die thematisch onderwijs verdiept en verbindt.
PTO is interessant voor scholen die:
- Werken met geïntegreerde methodes (zoals BLINK, IPC, Jeelo, Da Vinci) en deze meer als bron dan als leidraad willen gebruiken
- Onderwijs ontwerpen vanuit leerdoelen en zoeken naar structuur en samenhang
- Kunstvakken écht willen integreren in andere vakgebieden
- Onderzoekend en ontwerpend leren didactisch willen versterken
Tijdens deze sessie:
- Krijg je een heldere impressie van wat PTO is en wat het oplevert voor je team en leerlingen
- Ga je zelf aan de slag met het ontwerpen van een thematisch project
- Werk je samen met een leerkracht en directeur van een school die al met PTO werkt
Verhalendragers (blok 1 en 2)
Verhalen vertellen via mode, film en creativiteit
Modeontwerpster en social creator Mirte Engelhard en filmmaker/organisatieantropoloog Maaike Broos bundelden hun krachten in de docuserie Draag je verhaal. In vier afleveringen vertellen Arnhemse artiesten hun coming-of-age-verhaal: over opgroeien als ‘de ander’ en het vinden van hun stem. Mirte vertaalt deze verhalen naar unieke outfits – en laat zien dat mode ook een taal is. De komende twee jaar onderzoeken zij hoe deze serie als basis kan dienen voor een doorlopende leerlijn creatief vermogen in het primair en voortgezet onderwijs.
In twee verschillende workshops ervaar je hoe creatieve expressie kinderen en jongeren helpt om hun persoonlijke verhaal vorm te geven:
- Storyboard je verhaal: Na het bekijken van de aflevering Draag je verhaal: Adje maak je een eigen mini-storyboard. Je leert hoe film en beeldtaal jongeren helpen reflecteren op zichzelf en hun omgeving.
- Schets je verhaal: Na de aflevering Draag je verhaal: Wensley Piqué ga je aan de slag met een eigen visuele schets. Je ontdekt hoe tekenen, mode en verhaal samenkomen in persoonlijke expressie.
Workshop Art Based Learning (blok 1 en 4)
Laat kinderen kunst écht beleven
Hoe laat je kinderen kunst op een persoonlijke en betekenisvolle manier ervaren? En hoe zorg je ervoor dat ze leren van kunst in plaats van over kunst? Art Based Learning is al jaren een van de meest succesvolle cursussen van Cultuur Oost. In deze compacte workshop door Annemiek Tekstra en Edith Elshof krijg je de kans om deze waardevolle methode zelf te oefenen en in te zetten.
Beperkte plekken: 2 groepen van 10 deelnemers
Duur: de hele ochtend (blok 1 + blok 2) of de hele middag (blok 4 + 5)
Schrijf je snel in, want vol = vol!
DOOLhoofd (blok 1, 2, 4 en 5)
Stap in het hoofd van Alex
In DOOLhoofd nemen Theatergroep De Horde, Maanlanders en Theatergroep BOT je mee in de binnenwereld van Alex – een kind dat een belangrijke herinnering is kwijtgeraakt. Als volwassene krijg je nu de unieke kans om zélf te ervaren hoe kinderen deze interactieve installatie beleven. Je stapt letterlijk in het hoofd van Alex en gaat, net als de kinderen, op ontdekkingstocht door gedachten, herinneringen en gevoelens. Je dwaalt langs plekken als de Trofeeënkast, het Bos vol Angstige (en Dappere) Momenten en het Gênante Momentenkabinet. De installatie bestaat uit vier fantasierijke, zelfgebouwde bouwwerken vol verrassingen: kastjes, lades, verborgen werelden, schaduwen, geluiden en miniaturen. Met een koptelefoon op word je in kleine groepjes door deze zintuiglijke wereld geleid via verhalen, muziek en soundscapes.
De Oogst: De kracht van kunst & cultuur in het gespecialiseerd onderwijs (go) (blok 2)
Ontdek hoe kunst en cultuur bijdragen aan de brede ontwikkeling van leerlingen in het gespecialiseerd onderwijs.
We nemen je mee langs inspirerende onderwijspraktijken:
- Leerlingen van SO Lichtenbeek en basisschool De Esdoorn in Elst volgden samen cultuuronderwijs – binnen én buiten school.
- Op vijf locaties voor onderwijszorgarrangementen werd geëxperimenteerd met de mogelijkheden van kunst en cultuur.
- Op De Kom in Druten beleefden leerlingen uit het SO en VSO samen succeservaringen met circustheater.
Stefke de Wit van Circustheater Stoffel laat je bovendien zélf ervaren hoe krachtig deze vorm van onderwijs kan zijn.
Plenaire samenkomst: Minicollege Edwin van Meerkerk (blok 3)
Edwin van Meerkerk schetst in vogelvlucht het huidige cultuureducatielandschap in Nederland. Hij bespreekt de belangrijkste ontwikkelingen en de rol die CMK daarin de afgelopen jaren heeft gespeeld. Vervolgens zoomt hij in op Gelderland en geeft hij inzicht in het regionale ecosysteem. Wat staat ons de komende vier jaar te doen met CMK? Samen met de zaal en enkele deskundigen – onder meer op het gebied van kansengelijkheid en cultureel responsief lesgeven – worden kansen voor de toekomst verkend.
De Oogst: Jong en oud in verbinding (blok 4)
Óók als er 3 generaties tussen zitten
Wat kunnen kinderen leren van ouderen? En wat kunnen ouderen leren van kinderen? In de projecten die docent en theatermaker Boaz Boele ontwikkelt en uitvoert, zoals 'de Generatie-mixer', staan ontmoeting en wederkerigheid centraal. Geen eenrichtingsverkeer, maar écht samenwerken: kinderen en ouderen doen samen mee aan deze projecten, waarin iedereen iets brengt én iets leert. Kunst en cultuur is in deze intergenerationele projecten het middel om mensen met elkaar te verbinden. Op hun creativiteit, eigenheid en authenticiteit, wordt een beroep gedaan.
Tijdens deze workshop neemt Boaz je mee in de aanpak, deelt hij praktijkvoorbeelden – inclusief de hobbels onderweg – en zie je hoe je met kunst verschillende generaties dichter bij elkaar kunt brengen.
Masterclass: Cultureel responsief lesgeven – zo maak je écht het verschil (blok 4)
Hoe zorg je als docent of educatief professional voor meer kansengelijkheid in het onderwijs? Onderwijswetenschapper Sabrina Alhanachi laat zien dat Cultureel responsief lesgeven (CRL) een wetenschappelijk onderbouwde aanpak biedt die écht werkt .
Tijdens deze lezing ontdek je:
- Wat cultureel responsief lesgeven inhoudt
- Wat het vraagt van jou én je onderwijscontext
- Hoe je CRL concreet toepast met behulp van inspirerende voorbeelden en praktische handvatten
Er is volop ruimte voor reflectie op je eigen aanpak en we verkennen samen hoe jij CRL kunt integreren in je dagelijkse lespraktijk.
Kookworkshop ‘Culturen Verbinden’ met Nadia Zerouali (blok 4 en 5)
Koken is meer dan eten bereiden – het is creatief, verbindend en cultureel
Tijdens deze inspirerende workshop laat kookboekenauteur en tv-kok Nadia Zerouali zien hoe koken een krachtige vorm van cultuureducatie kan zijn.
Deelnemers ontdekken hoe koken kinderen en jongeren stimuleert om hun creativiteit te uiten en verbinding te maken met andere culturen.
De Oogst: Doe Maar Mee! (blok 5)
Doe Maar Mee Band – Samen muziek maken
De Doe Maar Mee Band (DMMB) geeft kinderen de kans om samen muziek te maken – laagdrempelig, verbindend en vooral leuk. Wil jij ook een DMMB opzetten in jouw gemeente? Tijdens deze sessie ontdek je hoe dat werkt. De Route naar een DMMB wordt gepresenteerd en je hoort inspirerende verhalen van:
- Edith Gloerich (cultuurcoach Brummen)
- Romano Mediati (dirigent)
- Patrick de Heus (workshopleider)
En we blijven niet stilzitten: Patrick trakteert je op een energieke flitsworkshop muziek. Doe je mee?
Masterclass: Kunstvakdocenten in het onderwijs (blok 5)
Hoe versterken we de positie van kunstvakdocenten binnen het onderwijs? Tijdens deze masterclass met Suzan Lutke en Danielle Bouwmeester gaan we samen aan de slag met:
- Meer betrokkenheid van vakdocenten bij het ontwerpen van lesmateriaal.
- Inzichten uit succesvolle trainingen en werkzame methoden.
- Gelijkwaardige samenwerking tussen vakdocenten en onderwijsinstellingen.
- Co-creatie vanaf de start: scholen, cultuurknooppunten en vakdocenten aan één tafel.
- De verbindende rol van cultuurknooppunten: herzien en versterken.
Doe mee en denk actief mee over de toekomst van kunsteducatie!
Programma
Het programma bestaat uit vier momenten (blokken) waarop je zelf kiest welk onderdeel je volgt. Je geeft je voorkeuren aan bij inschrijving voor deze dag. Na de lunch komen we samen voor een inspirerend plenair programma.
9.30 uur Inloop 10.00 uur Openingsmoment
10.15 uur Blok 1 met keuze uit 5 verschillende inspiratiesessies
11.15 uur Korte pauze met koffie en thee en wisselmoment
11.30 uur Blok 2 met keuze uit 4 verschillende inspiratiesessies
12.30 uur Lunch
13.30 uur Blok 3 Plenaire samenkomst met o.a. Edwin van Meerkerk en Sabrina Alhanachi
14.30 uur Korte pauze met koffie en thee en wisselmoment
14.45 uur Blok 4 met keuze uit 5 verschillende inspiratiesessies
15.45 uur Korte pauze met koffie en thee en wisselmoment
16.00 uur Blok 5 met keuze uit 4 verschillende inspiratiesessies
17.00 uur Borrel met wervelend slotoptreden Doe Maar Mee Band
18.00 uur Einde programma